Studiebesök i Malmö

Den 14 juni reste några glada gymnasiebibliotekarier till Malmö – mest för att titta på Malmös Stadsbibliotek och deras nya avdelningar för barn och ungdomar – Kanini, Balagan och den planerade avdelningen Krut – för unga vuxna.
Alla verkar få en möjlighet att vara delaktiga – även de allra minsta i bokskogen.
DelaktighetIdéväggen kan man skriva önskemål för den nya avdelningen om vad man vill kunna göra där (Vilka är dina intressen?), vem man skulle vilja att biblioteket bjöd in (Vem är din förebild?) och vad man behöver för att trivas där.

Resten av biblioteket är lika öppet, välkomnande och ljust – dessutom ligger det i en vacker park, så utsikten genom alla glasfönster är både rogivande och inspirerande. Kaffe är också gott…

Malmö snapshots

Med på resan var Ingegärd, Joakim, Louise, Pernilla & Christina