Varför läsa böcker? del 3

Här kommer resten av anledningarna från Svenska Barnboksakademin:

Stina Wirsén

Illustratör: Stina Wirsén

13. Boken ger sällskap när vi är ensamma. Den är lätt att ta med och den kan läsas var som helst. Man kan låna den gratis på biblioteket.

14. Boken är en del av kulturarvet. Den ger oss gemensamma läsupplevelser och gemensamma referensramar.

15. En bra barnbok håller för att läsas högt så att både barn och vuxna har glädje av den. Den blir en brygga mellan generationerna.

16. Barnboken ger arbete åt en massa människor; författare, tecknare, redaktörer, tryckare, formgivare, korrekturläsare, fotografer, förläggare, bibliotekarier, bokhandlare med flera. Den bidrar till ett rikt kulturliv och är en viktig kulturell exportvara som gör vårt land känt utomlands.

17. Barnboken är det första mötet med litteraturen – en oändlig värld som räcker livet ut.

Man kan ladda ner dessa anledningar på flera olika språk – titta här!

Här hittar du de sex första anledningarna och här hittar du sex till…